Przedszkole nr 3 w Brwinowie

KONTRAST
A
A
A
A
CZCIONKA
A
A+
A++

KUBUSIE

KONTAKT
NAUCZYCIELKI:
Beata Dudzińska
Henryka Garstka
Ewa Przybylik
POMOC:
Beata Jaryczewska
Co w domu? 22-30VI 2020

PIĄTEK 26 VI

TEMAT DNIA:BEZPIECZNE WAKACJE

Zestaw zabaw porannych przy piosence.

Bezpieczny pobyt nad wodą-filmik edukacyjny.


"Bezpieczne wakacje"-rozmowa.

On ratuje ludziom życie,
pływa świetnie,znakomicie.
Ja na plaży go spotykam.
Czy znasz pana?...( ratownika)

Praca ratownika nad wodą.


R.zadaje dziecku pytania: Czym zajmuje się ratownik?,Po czym można poznać ratownika na plaży?,
Skąd wiadomo w którym miejscu na plaży jest ratownik?

"Dobre rady na wakacje"- ustalenie kodeksu bezpiecznego zachowania.Dziecko podaje dobre rady dla Tupa na wakacje.

"Koło ratunkowe"- zabawa ruchowa z elementem celu.
Dziecko ma kółko do sersa lub krążek.
Kijek wbity w ziemię, dziecko próbuje wrzucić kółko na kijek.

"Moje miejsce na wakacje"-zabawa plastyczna.
Dziecko opowiada gdzie chciałoby pojechać na wakacje i co by tam robiło,
a następnie rysuje to kredkami.




CZWARTEK 25 VI

TEMAT DNIA:NAD JEZIOREM

Zestaw zabaw porannych.

"Tup nad jeziorem" "Wędrówki Skrzata Borówki" -filmik edukacyjny.
Rozmowa na temat krajobrazu nad jeziorem.
Zachęcanie dziecka do wypowiedzi na temat ilustracji.


"Płynie rzeczka "-zabawa paluszkowa.

Płynie, płynie sobie rzeczka         Rysowanie palcem wskazującym rzeczki na wewnętrznej
                                                   stronie przedramienia rodzica.
Idą misie do łóżeczka                 Kroczenie palcem wskazującym i środkowym wzdłuż przedramienia
                                                 od łokcia do dłoni .
Pierwszy miś zaśnie dziś            Położenie na otwartej dłoni rodzica kciuka.
Drugi miś zaśnie dziś                dołożenie do niego palca wskazującego.
Trzeci miś zaśnie dziś                dołożenie do nich palca środkowego.
Czwarty miś zaśnie dziś             dołożenie do nich palca serdecznego.
No,a piąty?Ten posłucha,          Chwytanie małego palca rodzica i delikatne
co wyszepczę mu do ucha...        poruszanie nim.


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych-tor z przeszkodami według własnego pomysłu.


"Tańczące fale"zabawa muzyczno-plastyczna -improwizacja.
Zapraszamy dziecko nad rzekę.Dziecko wyobraża sobie że jest falą.Dajemy wstążkę.Przy melodii walca
dziecko porusza się,ilustrując ruch wody i fal.Potem przy włączonej muzyce ,dziecko maluje tańczące fale.





ŚRODA 24 VI

TEMAT DNIA: W GÓRACH

Zestaw zabaw porannych.

Bezpieczeństwo w górach -filmik edukacyjny.

"Tup odwiedza góry"
Rozmowa z dzieckiem na podstawie ilustracji.
Zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy krajobrazu górskiego,zwierzęta żyjące w górach.
tradycyjny strój regionalny mieszkańców gór.
Góry- ilustracje
Strój góralski
Zwierzęta żyjące w górach

"Skoki kozicy"-zabawa ruchowa z elementem skoku.
Układamy kółka lub rysujemy na piasku,chodniku w takiej odległości ,by dziecko
mogło przeskoczyć z jednego na drugie.

"Górskie kamyki"-zabawa matematyczna.
Mamy przygotowane figury geometryczne z WM 1-4
R.układa rytmy dwu i trzyelementowe, a zadaniem dziecka jest je kontynuować.

"Góry"-zabawa plastyczna.
Potrzebna jest kartka z  kolorowej gazety.Stara się wydzierać palcami kształt stożka.
Może zrobić kilka stożków,nakleja je na kartkę.Dorysowuje inne elementy górskiego krajobrazu:
zwierzęta,ludzi,rośliny,słońce,chmury.

"Ułóż tak samo"- zabawa dydaktyczna.
Obrazek przedstawiający coś co wiąże się z górami np, zwierzęta,mieszkańcy w strojach.
Po drugiej stronie obrazka rysujemy nieregularne linie, które dzielą obrazek na 5 czśęci.
Dzieci rozcinają obrazek po liniach i starają się go złożyć.
Na koniec naklejają obrazek na kartkę.







WTOREK 23 VI

TEMAT DNIA: NAD MORZEM

Zestaw zabaw porannych przy piosence.

"Na morzu"
Rozmowa na podstawie obrazka z Księgi Zwodów.
Dziecko słucha wiersza .Z .Dmitrocka

Pan marynarz na okręcie
Musi zawsze mieć zajęcie.
Musi cały czas pracować,
Żeby z nudów nie zwariować.

Rodzic zadaje pytania:Kto pracuje na okręcie?
Co robi marynarz?,Jak wygląda marynarz w mundurze?
Następnie dziecko wykonuje polecenia z Księgi Zawodów,odszukują wszystkie koła.


"Zbieramy muszelki"-zabawa dydaktyczna z liczeniem.
Przygotowujemy kostkę do gry,oraz liczmany około 15.
Na tacce dziecko układa kolejno odpowiednią liczbę liczmanów.
R. pokazuje dziecku kolejno ścianki kostki,dziecko układa tyle liczmanów,ile jest oczek na każdej ściance.
Na koniec dzieci przeliczają liczmany w zakresie własnych możliwości.

Co tonie,co pływa?-zabawa badawcza.
Mamy miskę z wodą,i różne przedmioty(korki,klocki,korę,stateczek papierowy,łyżkę itp.)
Dziecko kolejno wrzuca przedmioty i obserwuje zachodzące zmiany.Snuje przypuszczenia
dlaczego jedne przedmioty toną,a inne nie.

Praca z KP2,30-tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów.

"Nad morzem"-zabawa plastyczna.
Malowanie zabaw nad morzem.

Bolek i Lolek na wakacjach-"Morska przygoda"

Zabawa ruchowa ze skakanką "Wciąganie żagla".
Rodzic z dzieckiem w parze.Rodzic pełni rolę żagla,dziecko marynarza.
azdy trzyma jeden koniec skakanki.Marynarz ma za zadanie przyciągnąć do siebie rodzica,który stawia lekki opór.Potem następuje zamiana ról.


PONIEDZIAŁEK 22 VI

TEMAT DNIA: JEDZIEMY NA WAKACJE.

Zestaw zabaw porannych.

"Wakacyjne podróże" -bajka do słuchania.

"Przyszło lato"piosenka

"Wakacyjne rady"-słuchanie wiersza W.Badalskiej.
Wakacyjne rady

Głowa nie jest od parady                                 Płynie w rzece woda,
I służyć ci musi dalej.                                     Chłodna,bystra,czysta.
Dbaj więc o nią i osłaniaj,                                Tylko przy dorosłych
Kiedy słońce pali.                                             Z kąpieli korzystaj.

Jagody nieznane                                             Urządzamy grzybobranie.
Gdy zobaczysz w borze,                                   Jaka rada stąd wynika?
Nie zrywaj! Nie zjadaj,                                     Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,
Bo zatruć się możesz.                                      Nie wkładaj do koszyka.

                                             Biegać boso-przyjemnie,
                                             Ale ważna rada:
                                             Idąc na wycieczkę,
                                             Dobre buty wkładaj.

Rozmowa kierowana pytaniami rodzica-Jakich rad udzieliła nam autorka wiersza?
Ustalenie zasad dotyczących bezpieczeństwa w czasie wyjazdów wakacyjnych.
Np. należy osłaniać głowę przed słońcem-zakładać kapelusz ,czapkę na głowę.

Piosenka dobra na wakacje-https://youtu.be/BauTov9xmZY

Czym jedziemy na wakacje?-rozwiązywanie zagadek A.Maćkowiaka

          Składa się z wagonów i lokomotywy
          Podróż nim to same pozytywy.
          Bezpieczny i szybki,gdy po torach gna.
          Każdy z was na pewno już odpowiedź zna  (pociąg)

          Pojazd,co ma cztery koła,
          Długą drogę przebyć zdoła.
          Co zapewnia nam wygodę
         nazywamy ..... (samochodem).

         To maszyna do latania.
         Śmigło,silnik uruchamia.
         Skrzydła niosą go po niebie.
         Co to jest? Ja pytam Ciebie.(samolot)

        Mknie przez miasto i jest duży,
        Pasażerom swoim służy.
        Skasuj  bilet kiedy wsiądziesz
        będzie miejsce, to usiądziesz.
        Jeszcze tylko podpowiadam,
        Każdy numer swój posiada.(autobus)

        Na siodełku sobie siedzisz,no i pedałujesz,
       dzięki niemu długi dystans szybko pokonujesz.
       Możesz jeździć nim po górach oraz po ulicy,
       umieszczamy na nim dzwonek-gdzieś na kierownicy. (rower).


"Samochód"-zabawa plastyczna.
Sklejanie pojazdu z pudełek po zapałkach.Dziecko skleja trzy pudełka po zapałkach.
Następnie okleja całość kawałkami kolorowego papieru,a na koniec przykleja cztery koła z grubszego
kartonu,pokolorowane na czarno.
PLAN ZAJĘĆ I ZABAW OD 22-30VI
PLAN PRACY NA TYDZIEŃ
OD 22 VI-26 VI 2020
OD 30 VI DO 31 VI 2020

TEMAT KOMPLEKSOWY
"JUŻ WAKACJE"

PONIEDZIAŁEK 22 VI

TEMAT DNIA: "JEDZIEMY NA WAKACJE"

Zestaw zabaw porannych.

"Wakacyjne rady"-wiersz W.Badalskiej
Uważne słuchanie utworu,omówienie zasad bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych,
i wodnych,oraz zachowania się w lesie,na polu.

"Czym jedziemy na wakacje?"-rozwiązywanie zagadek słownych A.Maćkowiaka

"Samochód"-sklejanie pojazdu z pudełek po zapałkach.
"Piosenki dobre na wakacje"-zachęcanie do wspólnego słuchania.


WTOREK 23 VI

TEMAT DNIA:"Nad morzem"

Zestaw zabaw porannych przy piosence.

"Na morzu"
Rozmowa na podstawie obrazka z Księgi Zawodów.
Poznanie pracy marynarza-wiersz pt. "Marynarz"
Ćwiczenie kreatywności,projektowanie statku z naklejek.

"Co tonie,co pływa?-zabawa badawcza.
Rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci.

"Zbieramy muszelki"-zabawa dydaktyczna z liczeniem
Doskonalenie umiejętności liczenia w dostępnym dla dziecka zakresie.

Praca z KP2,30-tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów.

"Wciąganie żagla"-zabawa ze skakanką.


ŚRODA 24 VI

TEMAT DNIA:W górach.

Zestaw ćwiczeń porannych.

"Tup odwiedza góry"
Rozmowa na podstawie ilustracji w albumach czy książeczkach.
Poznanie charakterystycznych cech górskiego krajobrazu.
Budowanie wypowiedzi wielozdaniowych.
(linki do ilustracji)

"Górskie kamyki" zabawa matematyczna.
Układanie i kontynuowanie rytmów.

"Góry"-zabawa plastyczna.
Wydzieranie palcami ,rysowanie kredkami.

"Skoki kozicy"-zabawa ruchowa z elementem skoku.

"Ułóż tak samo"-zabawa dydaktyczna.
Cięcie po śladzie,składanie obrazka w całość.


CZWARTEK 25 VI

TEMAT DNIA: NAD JEZIOREM

Zestaw zabaw porannych.

"Nad jeziorem"-praca z obrazkiem.
Poznanie sposobów spędzania czasu nad jeziorem.

"Ułóż tak samo"- zabawa dydaktyczna.
Układanie kompozycji z figur geometrycznych.WM

"Tańczące fale"-zabawa muzyczno-plastyczna-improwizacja.

"Płynie rzeczka "-zabawa paluszkowa.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych -tor z przeszkodami.


PIĄTEK 26 VI

TEMAT DNIA: BEZPIECZNE WAKACJE.

Zestaw zabaw ruchowych do wybranych piosenek.

"Bezpieczne wakacje"-rozmowa z dziećmi.
Budowanie poprawnej wypowiedzi.

"Praca ratownika"-zagadka.
Zapoznanie z pracą ratownika na plaży.

"Dobre rady na bezpieczne wakacje"
Ustalenie bezpiecznego zachowania w czasie wakacji.

"Moje miejsce na wakacje"-zabawa plastyczna.
technika dowolna.

"Koło ratunkowe"-zabawa ruchowa z elementem celowania.


PONIEDZIAŁEK 30 VI

TEMAT DNIA:   W CZASIE BURZY GRZMI I BŁYSKA.

Zestaw zabaw porannych.

"Burza"- słuchanie wiersza W.Fabera.
Uważne słuchanie utworu.
Poszerzanie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania w czasie burzy.

"Burza ,wiatr,deszcz"-zabawa dydaktyczna.
Rozwijanie koncentracji uwagi.
Doskonalenie liczenia.

"Burza "-opowieść ruchowa.


WTOREK 31 VI

TEMAT DNIA:LATEM SŁOŃCE MOCNO GRZEJE.

Zestaw zabaw porannych.

"Gdy słonko przygrzewa"-wiersz U.Piotrowskiej.
Uważne słuchanie utworu.
Rozumienie potrzeby ochraniania głowy przed słońcem.
Posługiwanie się określeniami smaków lodów.
Określanie różnic w wyglądzie lodów.

"Lody -rozwiązanie zagadki E.Skorek.
 
"Lody dla ochłody"-zabawa plastyczna.
Narysowanie swoich ulubionych lodów.
Nazywanie smaków lodów.


Co w domu? 15-19.06.2020

https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

Piątek – 19.06. W piekarni

Witam Was Kubusie  w piątkowy dzień. Dzisiaj przypomnimy sobie informację o niektórych zawodach

Kim chcielibyście zostać w przyszłości? Lekarzem? Piekarzem? Aptekarzem? A może stolarzem

A czy wiecie, czym zajmuje się Wasza mama albo tata? Jaki wykonują zawód?

Poznajcie  piosenkę „Kim zostanę”  https://www.youtube.com/watch?v=N7825Dh__nM

Swobodna rozmowa -  kim chciałabyś/chciałbyś zostać

Na początek zachęcam rodziców do rozmowy z dzieckiem o tym, czym jest praca, co oznacza pracowanie. Następnie dziecko wypowiada się, kim chciałoby zostać w przyszłość, co chciałoby wykonywać. Rodzic też może opowiedzieć czy jego wymarzona praca się spełniła, czy wykonuje ten zawód, o którym marzył w dzieciństwie. Dziś poznamy zawód piekarza

Proszę rodzica o przeczytanie dziecku wiersza „Piekarz”

Piekarz w nocy nie śpi wcale. Piecze bułki i rogale,

A najwięcej piecze chleba, bo najwięcej go potrzeb.

Po wysłuchaniu rymowanki zapytajcie dziecko:

Czym zajmuje się piekarz?, Jak nazywa się miejsce, W którym pracuje piekarz ?, kiedy piekarz piecze bulki i chleb?, Dlaczego?, Gdzie kupujemy ciastka i ciasteczka (cukiernia), kto je piecze?

      Masażyk „Co robią różni ludzie?” – zapraszam Was teraz do wspólnej zabawy  ilustracyjnej w parach. Najpierw rodzic masuje dziecko po plecach wypowiadając poniższy wierszyk a potem następuje zamiana.

Stolarz młotkiem stuka (stukanie jedną lub dwiema rękami zaciśniętymi w pięść)

Lekarz w plecy puka (delikatne pukanie palcami)

Kucharz w garnku miesza (koliste ruchy płaską dłonią lub pięścią)

Praczka pranie wiesza (delikatne szczypanie)

Rolnik grabi siano („grabienie” palcami obu rąk w góry na dół)

 Muzyk gra co rano (naśladowanie ruchów pianisty)

I ja też pracuję (wskazywanie na siebie)

Wykonajcie „Czapkę cukiernika” Jak zrobić? Oto podpowiedź https://www.youtube.com/watch?v=uOxcUJ_pkCs

Dla chętnych:  Tup zaprasza do upieczenia Tupowego  przysmaku – ciasta z owocami np. https://www.youtube.com/watch?v=OBMxaYJTLSs



Czwartek 18.06. – U LEKARZA  

Czy pamiętacie pod jaki numer trzeba zadzwonić  gdy wydarzy się coś złego i potrzebujecie pomocy?

Posłuchajcie i zapamiętajcie : https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw
Jeden, jeden, dwa numer alarmowy każde dziecko zna!

Co to za zawód? – zabawa dydaktyczna. 
Rodzic  sylabizuje nazwę jednego z zawodów, a dziecko ma za zadanie wskazać na planszy odpowiednią  ilustrację. Dziecko może spróbować wyjaśnić samodzielnie, czym zajmują się osoby wykonujące dany zawód                                                                                  


A teraz postarajcie się poszukać w domu wszystkich rzeczy związanych z zawodem lekarza np.: termometr, bandaże, gazę, plastry… Poproście rodziców do zabawy. Najpierw dziecko jest pacjentem a Rodzic lekarzem, potem następuje zmiana. Może Wam w tym pomóc tekst wyliczanki ( spacerują po pokoju )

Jedzie karetka, szybko mknie,

Do chorego spieszy się.

W środku lekarz z lekarstwami

Zaraz porozmawia z nami.

„Lekarz” wysiada z karetki, podchodzi do chorego, który mówi: Panie doktorze, czy mi pan pomoże?

 „Lekarz” odpowiada: Dla chorej dziewczynki potrzebne będą witaminki! (i wyciąga z torby kartkę z literą, np. C.)

 „Lekarz” kontynuuje: By zdrowe były smyki, przepisuję im zastrzyki! (I wyciąga z torby kartonik z cyfrą, np. 4)

Dziecko liczy głośno i klaszcze: 1, 2, 3, 4 zastrzyki!

„Lekarz” podsumowuje: Zalecam zdrowe odżywianie, spacery i sportu uprawianie!

„Lekarz’ prezentuje ćwiczenie, które dziecko powtarza (podskoki, pajacyk iitp). Następnie wsiada do „karetki’, którą wykonuje jedno okrążenie. Dziecko mówi: Już odjechał dobry lekarz, dbaj o zdrowie, na co czekasz?!

Zabawę powtarzamy z zamianą ról – kolejny „Lekarz” zaleca inne witaminy, liczbę zastrzyków i inne ćwiczenia.

Pamiętajcie, by podczas zabawy używać zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, dziękuję, do widzenia itp.

Dla chętnych:

Kto ma ochotę pobawić się z Panią Henią i Beatką to narysujcie zawód, który chcecie wykonywać w przyszłości, a naszym zadaniem będzie odgadnąć, co to za zawód ;) Postarajcie się, aby wasze rysunki były bogate w szczegóły- dzięki temu będzie nam łatwiej odgadnąć Waszą zagadkę ;) arcydzieła  „Kim zostaniecie? czekamy z niecierpliwością na Wasze prace.

 

 A na zakończenie jeszcze raz zachęcamy do wysłuchania piosenki
i utrwalenia numeru alarmowego. Spróbujcie śpiewać… https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw


Środa – 17.06 – W sklepie

 Wstajemy śpiochy - na dzień dobry Wygibasy z naszej klasy: skaczemy, biegniemy  https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Zestaw zabaw porannych:

Zabawa ruchowa „Na zakupach” Dziecko porusza się po pokoju przy spokojnej muzyce, imitując ruchy jakie wykonują klienci w sklepie – schyla się po produkty, staje na palcach by dosięgnąć, nosi ciężkie torby – gdy muzyka przestaje grać dziecko stoi w bezruchu.

,,Robimy zakupy” Rodzic wybija rytm, dziecko podskakuje. Kiedy przestaje grać, mówi: „Chcę kupić kalosze, idę do sklepu…”, a dziecko określa, w jakim sklepie można je kupić, i pokazuje ruchem wkładanie kaloszy. W ten sposób „kupuje” różne towary, np. rower, pajacyka; za każdym razem pokazując ruch, który się mu kojarzy z danym przedmiotem.

„Kto pracuje w sklepie?” – rozmowa na podstawie ilustracji.

Rodzic prezentuje ilustrację przedstawiającą dwa rodzaje sklepów – mały (osiedlowy) i supermarket. Dziecko opowiada, co się dzieje na jednym i na drugim obrazku. Wskazuje różnice i podobieństwa. Podaje nazwy osób tam pracujących (ekspedientka, ekspedient, kasjerka, kasjer). Na koniec dzieli słowo sklep na sylaby, klaszcząc, wyróżnia pierwszą głoskę.

Wysłuchanie opowiadania „W sklepie z zabawkami” – Cz. Janczarski.

Był sobie sklep z zabawkami. W sklepie na półce stały i siedziały pluszowe misie. Miedzy nimi był jeden Miś, który już bardzo długo siedział na półce.

Inne misie wędrowały do rąk dzieci. Wychodziły z nimi uśmiechnięte ze sklepu. A o tego Misia nikt nie pytał. Może dlatego, że stał w kąciku.

Martwił się Miś coraz bardziej, że nie może bawić się z dziećmi. Z tego zmartwienia oklapło mu jedno uszko.

– To nic – pocieszał się niedźwiadek. – Teraz, jak bajka wpadnie mi jednym uchem, to nie ucieknie drugim, bo ją to oklapnięte zatrzyma.

Pewnego razu Miś znalazł na półce czerwony parasol. Chwycił go w łapki i odważnie skoczył z półki na podłogę. Potem wyszedł ze sklepu na ulicę. Trochę się najpierw przestraszył, bo na ulicy było dużo ludzi. Ale zaraz zobaczył troje dzieci, Anię, Zosię i Jacka. I od razu przestał się bać. Dzieci uśmiechały się do Misia. Ach, jaki to był miły uśmiech!

– Kogo szukasz, Misiu? – zapytały.

– Szukam dzieci.

– To chodź z nami.

– Dobrze! – ucieszył się niedźwiadek. I poszli razem.

Rozmowa na temat opowiadania:

– O jakim sklepie była mowa w opowiadaniu?

– Jakie zabawki siedziały i stały na półce?

– Po co tam stały?

– Kto je kupował?

– Czy wszystkie misie zabierały do domu dzieci?

– Jak się czuł miś którego nikt nie chciał zabrać ze sklepu i co zrobił?

– Co się stało, gdy wyszedł ze sklepu?

– czy miś teraz był szczęśliwy?

„W sklepie” – zabawa tematyczna z elementem liczenia.

Rodzic proponuje dziecku zabawę w sklep z zabawkami i klockami. Wspólnie ustalają: − gdzie będą ustawione artykuły do sprzedaży; − ile będzie kosztował jeden artykuł – 1 orzech lub 2 orzechy; − kto będzie ekspedientem lub ekspedientką; − gdzie będzie stała kasa; − gdzie będzie bank. Następnie ustalają zasady zabawy: − dziecko wybiera sobie rzecz do kupienia i z banku bierze dokładnie tyle orzechów, ile jest mu potrzebne do kupienia, używa zwrotów grzecznościowych.

Miłej zabawy.

Kto ma jeszcze ochotę na gimnastykę to zapraszam:

Zajęcia gimnastyczne „W sklepie z zabawkami” zestaw wg K. Wlaźnik

– „Pajac” – Ćwiczenie koordynacji ruchowej rąk i nóg. Rodzic demonstruje ruchy pajacyka. Dziecko naśladuje je, na raz wykonując rozkrok z przeniesieniem rąk w bok, na dwa łączy nogi i opuszcza ręce wzdłuż tułowia. Ćwiczenie wykonujemy około dwóch minut z przerwami na głęboki oddech.

– „Piłka” – Ćwiczenie z elementem podskoku. Rodzic demonstruje odbijanie piłki. Na hasło! Piłeczka skacze, dziecko podskakuje, najpierw powoli, wysoko, potem coraz niżej i coraz szybciej. Na hasło! Piłeczka stop – dziecko kuca. Ćwiczenie powtarzamy około dwóch minut.

– „Pozytywka z baletnicą” –Ćwiczenie stóp i ćwiczenie równowagi. Na hasło: Nakręcam pozytywkę – dziecko staje na palcach, unosi wyprostowane ręce i obraca się, naśladując piruet wykonywany przez baletnicę.

– „Kolorowe klocki” – Ćwiczenie mięśni brzucha i stóp. Dziecko siedzi na podłodze, Rodzic kładzie przed nim kilka klocków. Na hasło: Budujemy wieżę, dziecko stopami ustawia klocek na klocku, budując wieżę.

– „ Ciuchcia” – zabawa przy piosence. Dziecko staje za Rodzicem, kładąc mu ręce na biodrach. Na hasło: Jedzie pociąg, śpiewając znaną piosenkę, poruszają się po wyznaczonej trasie, omijając ustawione wcześniej przez Rodzica przeszkody.



Wtorek – 16.06. NA POMOC

Na dzień dobry Wygibasy z naszej klasy -https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI

Teraz ruszcie głową i spróbujcie rozwiązać zagadki, a dowiecie się o czym będziemy rozmawiać

Jedzie gasić pożar na głośnym sygnale, płomieni i ognia. Nie boi się wcale. (Strażak)

Gdy problem na ulicy ma kierowca lub pieszy, na niego można liczyć, z pomocą szybko śpieszy. (Policjant)

W białym fartuchu dokładnie cię osłucha,  zajrzy ci do gardła, zajrzy ci do ucha. ( Lekarz)

 

Wiecie już, że w przypadku zagrożenia  wzywamy na pomoc, kogo?

 

Rodzic prezentuje dziecku zdjęcia związane z zagrożeniem, następnie rozmawia na temat przedstawionych treści. Pyta, jak należy się zachować, będąc świadkiem wypadku, jak można pomóc poszkodowanym. Zwraca uwagę, że podczas wypadku o życiu człowieka często decydują minuty, dlatego tak ważne jest znać numery alarmowe. Utrwala wspólnie z dzieckiem numery alarmowe, zarówno poszczególne do Straży (998), policji (997) czy pogotowia (999). Jak i ten jeden wspólny – 112. Ażeby dziecko łatwo zapamiętało przedstawiamy numer 112 wizualnie – 1 nos, 1 buzia i 2 oczka

 

Proponuję dla utrwalenia numerów alarmowych posłuchać piosenek i wziąć udział w  zajęciach ruchowych:

 

Śpiewające Brzdące „Halo, Panie Policjancie https://www.youtube.com/watch?v=2sk-r_j0vGc

Śpiewające Brzdące „Pali się” https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM

https://www.youtube.com/watch?v=vJFykFWgWsw

Pali się!- utrwalenie numerów alarmowych Pomoce: Kartoniki z numerami alarmowymi na patykach. Dziecko otrzymuje od Rodzica po trzy kartoniki. Na każdym z nich znajduje się inny numer alarmowy. Najpierw przypominamy i utrwalamy poszczególne numery. W rytmie muzyki przemieszcza się po pokoju w dowolnym kierunku. Na przerwę w muzyce i odpowiednie hasło, unosi kartonik.

Hasła:

- Pali się! – numer straży 998

- Wypadek! – numer pogotowia 999

- Złodziej! – numer policji 997.

 

Rodzic  w czasie krótkiej pogadanki przybliża dziecku zawody związane z niesieniem pomocy: Lekarz, strażak, policjant.

„Strażak” – masażyk Beaty Gawrońskiej.

 

Strażak ognia się nie boi,  Rysowanie dwóch pionowych linii po obu stronach kręgosłupa.

Na drabinie prosto stoi, Rysowanie linii poziomych od góry do dołu.

Ani trochę nie grymasi,   Masowanie ruchami kolistymi od kręgosłupa

tylko pożar dzielnie gasi.  płaską dłonią całych pleców.

 

„Sroka złodziejka i kukułka rozdawała jajka – zabawa z elementem liczenia.

 

Pomoce: płytkie , szerokie opakowanie po jogurcie (dla dziecka i Rodzica po jednym), grube ziarna fasoli „brylanty’.

Dziecko i Rodzic otrzymuje pojemnik po jogurcie z pięcioma ziarnami fasoli „ brylanty”, które przelicza przed rozpoczęciem zabawy. Następnie ustala kto jest sroką, a kto  kukułką w zabawie. Pojemniki kładziemy na podłodze. Podczas grania muzyki spacerujemy po dywanie. Sroka podkrada „brylanty”, natomiast kukułka podrzuca. (Zabieramy i dokładamy tylko po jednym ziarenku)  Na przerwę w muzyce przeliczamy swoje „brylanty”. Przeliczając, odpowiadamy na pytania – o ile więcej lub mniej jest „Brylantów” w ich pojemniku. Zadanie wykonujemy 5 razy.

Co ukradł lisek Chytrusek? – Zabawa doskonaląca spostrzegawczość.

Rodzic wykłada na dywanie kilka różnych przedmiotów. Zadaniem dziecka jest nazwanie przedmiotów i zapamiętanie ich. Na hasło Rodzica, dziecko się odwraca, a Rodzic – lisek, ukrywa wybrany przedmiot. Zadaniem dziecka jest określić jaki przedmiot zniknął.

Miłej zabawy




Poniedziałek – 15.06. Temat tygodnia: W PRZEDSZKOLU


„Kim zostaniesz jak dorośniesz?” to pytanie słyszało już chyba każde dziecko. Co odpowiadacie kochani? Czy macie już wybrany wymarzony zawód? A może jeszcze nie myśleliście nad tym? W tym tygodniu będzie ku temu doskonała okazja. Poznamy wybrane zawody i zastanowimy się jak bardzo praca innych jest potrzebna dla nas wszystkich. Zaczynamy!

Na dzień dobry zabawa z piosenką Wygibasy z naszej klasy https://www.youtube.com/watch?v=xm93WFJ7bNs

Kucharka – zabawa paluszkowa Beaty Gawrońskiej.

Włożyła kucharka łyżki do garnka.  Dzieci rozstawiają szeroko palce w dłoni skierowanej w dół.

Miesza pierwszą łyżką w garnku, Zataczają koła kciukiem.

Miesza druga łyżką w garnku, Zataczają koła palcem wskazującym.

Miesza trzecią łyżką w garnku, Zataczają koła palcem środkowym.

Miesza czwartą łyżką w garnku, Zataczają koła palcem serdecznym.

Miesza piątą łyżka w garnku. Zataczają koła palcem małym.

No a potem zupę całą do talerza wlała. Dzieci odwracają dłonie, łączą je i robią z nich miseczkę.

Zestaw zabaw porannych „W kuchni” – Zabawa ruchowo-naśladowcza.

Dziecko naśladuje czynności proponowane przez Rodzica:

– ubijanie piany trzepaczką,

– ugniatanie, a następnie wałkowanie ciasta,

– krojenie warzyw na desce,

– tarcie sera na tarce, itp.

Kim zostanę w przyszłości?” – Rozmowa na podstawie opowiadania „Odlotowe zawody” Olga Masiuk

– Kim będziesz, gdy dorośniesz, Tup? – Zapytał Szczypior.

– Kosmonautą, jeszcze żaden zając nie poleciał w kosmos.– Nie będziesz się bał?

– Przecież ja się niczego nie boję! Szczypior uśmiechnął się do siebie i nic nie powiedział, ale przypomniał sobie, jak znaleźli z Kubą Tupa pod stołem, kiedy rozpętała się burza w zeszłym tygodniu.

– A ty? – zapytał zając.

 – Ja pisarzem. Czasem będę pracował z Elizką, która będzie robiła filmy. Będę jej pisał, o czym mają być, a ona będzie robiła film.

Możecie zrobić film o mnie – podpowiedział Tup. – Może mieć tytuł. „Tup. Pierwszy zając w kosmosie”.

– Chyba można – przyznał powoli Szczypior, ale nie wydawał się zdecydowany.

 – A Kuba i Zosia mogliby być malarzami i namalować mój portret – rozmarzył się Tup. – Stałbym na nim obok statku kosmicznego.

– Wcale nie wiem, czy Kuba chce być malarzem. Wiesz, że nie lubi malować.

– To może chociaż Zosia… – poprosił zając.

– Zosia mówiła, że chciałaby być podróżnikiem i jeździć po całym świecie, a nawet pojechać tam, gdzie może nikt jeszcze nie pojechał. Poza tym Zosia brzydko rysuje.

– To kto mnie namaluje? Może Elizka?

– Przecież mówiłem ci, że Elizka chce robić filmy – odpowiedział Szczypior.

– Ale nie będzie cały czas ich robiła. Może sobie zrobić przerwę i mnie namalować. Będę pierwszym zającem w kosmosie przecież.

Wtedy właśnie do sali weszła Elizka.

– Od czego mam sobie zrobić przerwę? – Zapytała, słysząc własne imię.

 – Od robienia filmów – wyjaśnił jej Szczypior.

– Właśnie miałam ci powiedzieć, że jednak nie będę robić filmów. Zostanę poławiaczem pereł.

– Kim? – zdziwił się Tup.

– Pani nam opowiadała o perłach, że są piękne i zamknięte w muszli i są specjalni ludzie, którzy ich szukają. To ja będę kimś takim. Już nie chcę robić filmów.

– A mogłabyś jedną złowić dla mnie? – Spytał Tup.

– Jasne, ale po co ci perła?

– Mógłbym ją trzymać w łapce. To dobrze wyglądałoby na portrecie.

 Ja, statek kosmiczny i perła. Tylko kto to namaluje? – Zamyślił się Tup.



Rodzic zadaje pytania dotyczące opowiadania, np. Kim chce zostać Tup w przyszłości?; Kim będzie Szczypior?; Kim chce zostać Elizka?; Czym zajmuje się pisarz?; Czym zajmuje się reżyser?; Czym zajmuje się kosmonauta?.

Na koniec dzieci opowiadają, kim chciałyby zostać w przyszłości i dlaczego, oraz co by robiły, wykonując wymyślony przez siebie zawód.


Nauczyciel i uczeń” – zabawa naśladowcza. Dziecko stoi przodem do Rodzica. Jest on nauczycielem. Rysuje w powietrzu kształty wymyślone przez siebie. Dziecko ma za zadanie rysować razem z nim dokładnie takie same wzory.

Zawody” – Zabawa ruchowa twórcza. Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach wygrywanych przez Rodzica. W przerwie Rodzic wymienia nazwę zawodu. Dziecko naśladuje czynności wykonywane w tym zawodzie.


Zabawa relaksacyjna – masażyk „Pizza”

Dziecko lub Rodzic, leży na podłodze na brzuchu, masażysta klęczy z boku przy plecach osoby masowanej, wszystkie ruchy wykonujemy na plecach osoby masowanej.

Sypiemy mąkę /uderzamy opuszkami palców po plecach/wbijamy jajka o ramię – stuk! /pukamy piąstką o ramię/

do miski – chlup! /pukamy piąstką o plecy/

skorupki – siup! /wykonujemy ruch wyrzucania skorupek za siebie/

Zagniatamy ciasto /ruch zagniatania ciasta na całych plecach/

formujemy koło /masujemy dłonią w koło/

smarujemy keczupem /rysujemy koło palcem wskazującym/

Nakładamy pieczareczki /delikatnie podszczypujemy po plecach/

pomidorki /układamy dłoń w miseczkę, denkiem do góry dotykamy pleców – ruch powtarzamy tyle razy, ile nakładamy pomidorków/

solimy /przebieramy palcami po przekątnej/

pieprzymy /przebieramy palcami odwrotnie do solenia/

wkładamy do piekarnika /kładziemy się na plecach osoby masowanej/

czekamy, czekamy, czekamy….

hmmmm – wąchamy /wdech nosem/

wyciągamy /podnosimy się/

kroimy /wykonujemy ruch krojenia/

i zjadamy – mniam, mniam, mniam /dotykamy czołem pleców osoby masowanej i poruszamy na boki/



Kto pracuje w przedszkolu?” – Zabawa słownikowa.

Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające: Nauczyciela przedszkola, woźną, kucharkę / kucharza, policjanta, lekarza. Dziecko wypowiada się na temat tego, co przedstawiają kolejne ilustracje, podaje nazwy zawodów. Na koniec wskazuje obrazki przedstawiające osoby pracujące w przedszkolu. Następnie Rodzic pyta dziecko: O kim mówię? i opowiada o jednym z wybranych, przedstawionych na ilustracji zawodów odnoszących się do przedszkola. Dziecko ma za zadanie podać poprawną nazwę zawodu zarówno w rodzaju żeńskim, jak i męskim.

Magiczne pudełko Kłapouszka – zabawa sensoryczna.

Rodzic wkłada do woreczka (może być poszewka), kilka przedmiotów związanych z zawodami: Nauczyciela, kucharza, woźnej, np. długopis, kartka, nożyczki, drewniana łyżka, pokrywka, sitko, ścierka, zmiotka, szufelka. Dziecko za pomocą dotyku stara się je rozpoznać, podać nazwę i przypisać do odpowiedniego zawodu.

Zabawy umuzykalniające przy piosence: „Kubeczek”

https://www.youtube.com/watch?v=1cRo9RM5ilk


– Osłuchanie z piosenką,

– Próba wspólnego śpiewu,

– Zabawa ruchowa do piosenki ( naśladowanie).

Kuchenne odgłosy – zabawa muzyczna Rodzic demonstruje, jakie dźwięki mogą wydobywać się z kuchni (uderzanie widelcem o łyżkę, drewnianymi sztućcami o siebie, łyżeczkami o metalowy garnek itd.). Dziecko próbuje „grać” na nich. Wykorzystując „kuchenne instrumenty”, razem wykonujemy instrumentację znanej piosenki.

Gotujemy zupę – zabawa plastyczna Pomoce: Szablon garnka, przekrojone na pół (w poprzek), dostępne w domu warzywa: marchew, pietruszka, pieczarka, cebula, „ różyczka” kalafiora, por, burak; farby plakatowe, płaskie naczynia na farbę, grube pędzle.

Przebieg zabawy: Rodzic prezentuje warzywa i zaprasza do „ugotowania” swojej zupy w zaczarowany sposób. Dziecko rozpoznaje warzywa i nazywa je. Następnie wycina szablon garnka, wybiera połówki warzyw potrzebne do „ugotowania” zupy, pokrywa je farbą i odbija „warzywne pieczątki” na szablonie garnka. Na koniec nadajemy nazwę swojej zupie.

Dla chętnych kolorowanki z zawodami: https://www.e-kolorowanki.eu/zawody/

Plan zajęć i zabaw 15-19.06.2020

 Tygodniowy plan pracy 15.-19.06. 2020 r.

Temat kompleksowy: KIM BĘDĘ, DY DOROSNĘ ?

Poniedziałek – 15.06.: W przedszkolu

Zestaw ćwiczeń porannych

„Kucharka” – zabawa paluszkowa

„Kim zostanę w przyszłości” – rozmowa na podstawie opowiadania O. Masiuk „Odlotowe zawody”

„Kto pracuje w przedszkolu” – rysowanie kredkami. Zabawa słownikowa – rozwijanie czynnego słownika dziecka o nazwy zawodów – zabawa naśladowcza

„Magiczne pudełko Tupa” – zabawa sensoryczna

WTOREK – 16.06. Temat dnia: Na pomoc

„Zestaw ćwiczeń porannych

„Kim zostanę” – zabawa taneczna przy piosence „Muzykalne kolory” – zabawy muzyczne

„Powitanka-rymowanka” Praca z K2., 27 -labirynt

„Na pomoc” – zabawa tematyczna. Nauka numeru alarmowego 112

ŚRODA – 17.06. Temat dnia: W SKLEPIE

„W sklepie - zabawa tematyczna z elementem liczenia

„Tup w sklepie” – wycieczka do najbliższego sklepu

Praca z K2.,28- wskazywanie różnic na obrazkach „Wielkie porządki” – zabawa ruchowa

CZWARTEK – 18.06 Temat dnia: U LEKARZA

„Gdy się źle czujemy” – rozmowa na podstawie ilustracji

„W gabinecie u pielęgniarki” – zabawa tematyczna

„Gipsowe wazoniki” – zabawa plastyczna

ŚRODA – 19.06. – W PIEKARNI

Zestaw ćwiczen gimnastycznych

Piekarz” – rozmowa na podstawie wiersza Z. Dmitrocy „Piekarz”

„Czapka cukiernika” - origami

„Tup- cukiernik” – pieczenie ciasta biszkoptowego


Co w domu? 08-12.06.2020


Piątek 12.06. – Temat dnia: TĘCZOWY SWIAT

Dziś zapraszam was na wysłuchanie opowiadania o tęczy oraz rozmowy na jego temat.

"Historia tęczy" z książki "Mądrość serca" red. M. Porębskiej i A. Sujka.

 

Kiedyś, bardzo dawno temu, wszystkie kolory świata zaczęły się sprzeczać. Każdy z nich utrzymywał, że jest najpiękniejszy, najważniejszy, najpotrzebniejszy.

Zieleń powiedziała:

- Jest oczywiste, że jestem najważniejszym kolorem. Jestem piękna i nie ma beze mnie wiosny, ani lata. Jestem kolorem trawy, drzew, liści. Beze mnie świat byłby smutny

Przerwał jej niebieski:

- Patrzysz tylko na ziemię; a co z morzem i niebem? To ja nadaję im kolor. Ja pomalowałem caluteńkie niebo, każdą rzekę, jezioro, morze, ocean. Jestem niezbędny i najważniejszy!

Kolor żółty uśmiechnął się swoim zwyczajem:

- Jesteście wszystkie bardzo ważne, ale to ja przynoszę światu uśmiech, radość, ciepło. Słońce jest żółte, księżyc jest żółty, gwiazdy są żółte. Wszystko, co pomaluję jest takie piękne, że wszyscy patrzą na to z zachwytem!

Czerwień nie mogła znieść tego długiego wywodu:

- Ja jestem ponad wami wszystkimi bo ja jestem kolorem serca – miłości. Jestem też kolorem ognia. Daję ludziom ciepło. Beze mnie nie można się obejść!

Spór kolorów trwał i coraz bardziej się wzmagał. Nagle na niebie pojawiła się wielka czarna chmura i powiedziała:

- Jesteście niemądre kolory! Wszystkie jesteście piękne, jak motyle, jak kwiaty. Tak mi smutno jak słucham waszej kłótni! I chmura zaczęła płakać gęstym deszczem.

W tej chwili na niebie po jawiło się słońce i powiedziało:

- Nie płacz chmuro, a wy kolory, przestańcie się kłócić. Weźcie się za ręce i namalujcie na niebie coś pięknego razem, aby było widać was wszystkie.

- Kolory zaczęły malować na niebie różnobarwne pasy i tak powstała tęcza. Na jej widok chmurka się uśmiechnęła, a kolory zobaczyły, że każdy z nich jest piękny i niezastąpiony i wspaniale wyglądają razem!

Na pamiątkę tej chwili za każdym razem, gdy słońce chce pocieszyć kropelki spadającego deszczu, na niebie pojawia się tęcza.

 

Rozmowa na temat wysłuchanego opowiadania:

- jakie kolory się kłóciły i dlaczego?

- kto w opowiadaniu się smucił ?

- kto pomógł kolorom ?

- w jaki sposób pomógł ?

- co wy byście doradzili kolorom, aby się nie kłóciły ?

 

"Spacer po tęczy" - zabawa równoważna. Naklejamy na podłodze taśmę o dowolnej długości bądź układamy linę, sznurek, tworząc równoległe do siebie pasy. Zadaniem dzieci jest przespacerować się po wąskiej dróżce tak, aby z niej nie wypaść.

 

 Poniżej znajdują się karty pracy do samodzielnego wykonania w domu.

- Pierwsza karta dotyczy kolorów. Zadaniem dziecka jest połączenie kształtu w danym kolorze z symbolem danego koloru po prawej stronie np zielone koło z trawą.

 

- Kolorowanka tęczy do pokolorowania kredkami bądź farbami.

 - Wyklejanka tęczy. Za pomocą plasteliny wyklejamy kolorowe kółeczka.

 

Życzę udanej zabawy!!





Środa – 10.06 Temat: NIEBIESKI

Zapoznanie z piosenką „Kolorowe kredki”. https://www.youtube.com/watch?v=W_M5PTTPScs

 O czym była piosenka?, Co namalowały kolorowe kredki?

 Posłuchajcie bajki o Białej Krainie i czarnoksiężniku Kolorku:

Dawno temu, za górami, za lasami była kraina, którą nazywano „Białą Krainą”, nie ze względu na porę roku, gdyż śnieg nie padał tam wcale, tylko dlatego, iż wszystko tam było białe. Biała była trawa, białe niebo i słońce, drzewa w kolorze bieli i kwiaty, a domy miały białe ściany i dachy, a zamek króla białe mury i wrota.

Ludzie w tej krainie byli bardzo smutni, nie chciało im się pracować, uprawiać ziemi, sadzić kwiatów, nie zbierali też białych owoców z białych drzew. Całymi dniami siedzieli w domach, tak, jak król płacząc i oczekując, że kiedyś będzie inaczej.

Pewnego dnia król tej krainy wyczytał w wielkiej, mądrej książce, iż daleko mieszka dobry czarnoksiężnik Kolorek, który może coś poradzić na troski króla i jego poddanych. Wybrał się więc król na swoim rumaku w daleką, niebezpieczną podróż, aby odszukać Kolorka. Zabrało mu to wiele czasu i bogactw, ale król wrócił do swego królestwa z podarunkiem od czarnoksiężnika. Były to trzy barwy, które miały przywrócić kolory w krainie: barwa żółta, niebieska i czerwona. Jednak król nie był do końca zadowolony z podarunku, ponieważ Kolorek był osobą bardzo tajemniczą i nie wyjawił królowi, co ma zrobić, aby otrzymać pełną gamę kolorów. Powiedział tylko, iż trzy podarowane barwy mają w sobie czarodziejską moc, a umiejętnie wykorzystane uszczęśliwią wszystkich. Jednak klucz do zagadki pozostał tajemnicą, a król musiał nauczyć się cierpliwości.

Wróciwszy do królestwa król rozlał trzy kolory po całej krainie: żółć pomalowała słońce, gruszki na drzewie, łany rzepaku na polach, słomiane dachy domów; czerwień – pomalowała cegły, jabłka, wiśnie; kolor niebieski wymalował niebo, szyby w oknach i rzeki. Wszystko wyglądało teraz pięknie i kolorowo, jednak wciąż pozostawało dużo bieli, a poddani wkrótce zaczęli znowu narzekać i prosić króla, by uczynił ich świat w pełni kolorowy. Król czuł się bezsilny, wpadał raz rozpacz raz w złość, aż pewnego dnia zdenerwowany niechcący upuścił pojemnik z niebieską farbą i część koloru wpadła do pojemnika z farbą żółtą. Król ze zdziwieniem zobaczył, że farby mieszając się stworzyły nowy kolor – zielony. Postanowił więc eksperymentować dalej. Niebieski dołożył do czerwieni i otrzymał fiolet. Żółć pomieszał z czerwienią i otrzymał kolor pomarańczowy. A gdy zmieszał wszystkie barwy otrzymał brązowy.

Król zrozumiał, że zagadka czarnoksiężnika tkwiła w umiejętnym pomieszaniu barw, które otrzymał na początku i że w zupełności wystarczyły one, aby Kraina Bieli stała się kolorową krainą. Odtąd wszyscy żyli szczęśliwie i nigdy więcej nie byli smutni.

Dlaczego Kraina Bieli nosiła taką nazwę?

Jakie kolory otrzymał król od czarnoksiężnika?

Co się stało gdy król zaczął mieszać kolory?

 Teraz wy zamienicie się w czarnoksiężnika. Zmieszajcie poniższe kolory.

- niebieską z żółtą

- niebieską z czerwoną

- żółtą z czerwoną

- niebieską z żółtą i czerwoną

Jakie kolory wam powstały?

 Pokoloruj obrazek według wzoru.



Wtorek – 09. 06. - Temat dnia: Zielony

Wszyscy są witam Was - https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA – wykonuj ruchy zgodnie z tekstem piosenki.

Ćwiczenia poranne https://www.youtube.com/watch?v=2FFmLPlsFYU

„Kolory” – zabawa z piłką w kole.

„Kim zostanę” – zabawa taneczna przy piosence - https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4

Każdy mały przedszkolaczek, chętnie śpiewa, tańczy, skacze” poniżej proponuje kilka zabaw ruchowo-muzycznych  np. „Muzykalne kolory” – zabawy muzyczne, improwizacja;. https://www.youtube.com/watch?v=S9xKmJqsvyA

„Tropem kolorów” – zabawa twórcza. Komponowanie z materiałów w zielonym kolorze ( podobnie jak w poniedziałek z kolorem żółtym).

 „Zielone zagadki” – rozwiązywanie zagadek.

Ładnie pachną żółtą skórką,             Jaka to głowa, duża czy mała z zielonych liści
duża czy mała,                                   składa się cała?   (kapusta)                             
kwaśny mają smak.  
Zawierają witaminy,                   Zielona, z lasu wzięta, wesoło nam z nią w święta.                                                                                                  wiemy, że to są…                           (choinka)
(cytryny)

Zielone łódeczki,                       Latem w ogrodzie, wyrósł zielony, a zimą w  słoiku                                        
a w łódkach kuleczki,                                           leży kiszony. (ogórek)
gdy się ugotują, każdemu smakują.
(groch)

Bardzo boi się bociana z kumkania jest bardzo znana. Gdy ja w bajce się całuje, wygląd ksiecia uzyskuje  (żaba)

Jedna z zagadek nie pasuje do pozostałych. Czy wiesz która? (o cytrynie, bo jest żółta)

„Raz , dwa , trzy, żaba patrzy…” – zabawa ruchowa. R odwrócony tyłem do dziecka i mówi raz, dwa, trzy żaba patrzy dziecko biegnie do R w momencie, kiedy R. odwraca się  dziecko ma stać w bezruchu. Gdy się poruszy wraca na linię startu

„Ułóż tak samo” – zabawa dydaktyczna.


Poniedziałek- 08.06. Temat: ŻÓŁTY

Witajcie nasi mili!

 Jak minął Wam weekend? Pewnie świetnie się bawiliście, odpoczęliście i dziś w poniedziałek czekacie na nowe doznania i zabawy. Prawda?

Zaczynamy od zabawy ruchowej przy muzyce. Wykonujcie ćwiczenia wraz z bohaterami filmiku. Miłej zabawy! Kto jak skacze https://www.youtube.com/watch?v=oZ5lgcQWbyQ

Teraz wykonamy gimnastykę buzi i języka

Wstawać leniuszki!
Podnieście głowy znad poduszki!                             Dzieci gwiżdżą
I rozruszajcie swe kosteczki!
Najpierw skaczemy jak piłeczki,                              Najpirw dotykają czubkiem
                                                                                      języka dziąseł górnych i dolnych

kroki do przodu, do tyłu kroki                                 wysuwają język jak najdalej z jamy ustnej i wsuwają
go z powrotem

i znów powtarzamy zwinnie podskoki.             naprzemiennie dotykają czubkiem języka górnej i dolnej  
wargi, mając  otwarte usta    

Zróbmy skłon w lewo oraz skłon w prawo        dotykają czubkiem języka ostatnich dolnych zębów z
prawej i lewej strony

biegniemy wkoło rześko i żwawo,                        oblizują zęby mając szeroko otwarte usta
Skaczemy lekko jak po kamykach               dotykają czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu
szybko chowamy się w policzkach.                Wypychają językiem policzki
Ręce czują się pokrzywdzone:
„My także chcemy być spocone”.
Więc naśladują lot sokoła,                      naśladują rękami lot ptaka
a teraz robią duże koła,                                krążą rękoma
Kołyszą się jak drzewa, jak trawa            kołyszą rękoma nad głowa, potem przy kolanach lub stopach
i biją z przodu i z tyłu brawa.                        Klaszczą przed sobą i za sobą
A na sam koniec zróbmy śmieszną minę    wykonują dowolną śmieszną minę
i udajmy się na zasłużony odpoczynek.

Zabawmy się z Tupem  w „Tropienie kolorów” R. w imieniu Tupa zadaje dziecku zagadkę; jaki kolor dziś tropimy. Ma go słońce i cytryna i  małe kaczki . Następnie dziecko spośród kartek kolorowego papieru, bibuły i pasmanterii wybiera te w kolorze żółtym. Tniemy te kartki w paski z których komponują kształty dowolnych przedmiotów: domów, samochodów, roślin, zwierząt. Po ułożeniu dziecko nakleja je na duże arkusze papieru. Tak przygotowana dekorację wieszają  w swoim pokoju.

Kolory” – zabawa w kole. Dziecko łapie piłkę oburącz przy każdym kolorze oprócz czarnego i pokrzywy

Mamo pomóż przygotować dziecku deser  - kogel-mogel – smacznego!

PLAN ZAJĘĆ I ZABAW OD 08-12.06.2020

Tygodniowy plan pracy 08.-12.06. 2020 r.

Temat kompleksowy: KOLOR  LATA

Poniedziałek – 08.06.: Temat dnia: ŻÓŁTY

Zestaw ćwiczeń porannych

Gimnastyka buzi i języka

Powitanka-rymowanka  „Tropem kolorów” – zabawa twórcza

„Zabawy z Tupem” – ćwiczenia sluchowe

Karty pracy

„Kogel-mogel” – przygotowanie deseru

WTOREK – 09.06. Temat dnia: Zielony

„Kolory” – zabawy piulką

„Kim zostanę” – zabawa taneczna przy piosence „Muzykalne kolory” – zabawy muzyczne

„Zielone zagadki” – rozwiązywanie zagadek

„Raz, dwa, trzy żaba patrzy…?” – zabawa ruchowa.  Zabawa dydaktyczna „Ułóż tak samo”

ŚRODA – 10.06. Temat dnia: NIEBIESKI

Zestaw ćwiczeń porannych

‘Tropem kolorów” – zabawa twórcza „Niebieski”

„Niebieski świat” – lepienie  z niebieskiej plasteliny

„Kolorowa orkiestra” – gra improwizowana na dowolnych instrumentach

PIĄTEK – 12.06 Temat dnia: TĘCZOWY SWIAT

„Kucharka” – zabawa paluszkowa

„Zestaw ćwiczeń gimnastycznych”

„Czapka cukiernika” – origami

„Tup cukiernik” – pieczenie ciasta biszkoptowego

Co w domu? 01-05.06.2020

Piątek -05.06. DZIEŃ RADOŚCI

 

Posłuchajcie piosenki o słoneczku, które zachęca Was do zabawy, więc uśmiechnijcie się, bo dziś wesoły dzień radości  https://www.youtube.com/watch?v=XR_aTcsfi7Y

Dzień Dziecka powstał po to, aby wszyscy pamiętali o prawach dzieci, o tym, że dzieci mają prawo być szczęśliwe, mają prawo wychowywać się w rodzinie, bawić się i czuć się bezpiecznie. Jak myślicie, czy wszystkie dzieci są w tym dniu szczęśliwe?

Jeśli Wy jesteście dziś szczęśliwi, a wiemy, że na pewno jesteście, to zapraszamy Was do wesołej zabawy przy piosence. https://www.youtube.com/watch?v=az7AZ2La6g4

 Powtórzcie za Mamą słowa :

„Do góry i na dół - bok, bok, bok,
Do przodu, do tyłu i skok, skok, skok, 
Kręcimy biodrami raz, dwa, trzy
I trzęsiemy kolanami, teraz wszystko powtarzamy hej!"

A teraz zabawcie się  w zabawę „Do góry i na dół”. https://www.youtube.com/watch?v=qLmQ4gylgXk

 Odpocznijcie trochę , połóżcie się na dywanie , zamknijcie oczy i pomarzcie. Marzenia czasem się spełniają. https://www.youtube.com/watch?v=Eh_dH40FRhc – muzyka relaksacyjna

Dalej do zabawy.

Zaproście wszystkich domowników do wesołej zabawy :Boogie. Woogie. Przy okazji przypomnijcie sobie jak nazywają się pory roku  https://www.youtube.com/watch?v=sXqaZUp2N-w

Dziś jest dzień radości. Cieszymy się bo przed nami długi weekend zapraszamy Was do Zumby z balonami, jeśli nie macie balonów nic nie szkodzi, może być wstążka lub pasek z  kolorowej bibuły.

https://www.youtube.com/watch?v=TI-Thsr9VFA

Zmęczeni? Chyba nieeee….? Przecież uwielbiacie tańczyć. My o tym doskonale wiemy.

Dlatego bawimy się dalej. https://www.youtube.com/watch?v=0VuUuz_ZVNI

https://www.youtube.com/watch?v=6QOI1RRUL8o 

https://www.youtube.com/watch?v=7M1YDsT7Dao 

Udało  się  Wam  opanować  którąś  choreografię? Która  najbardziej  przypadła  Wam  do  gustu?

A teraz zabierzcie do tańca swoją ulubioną maskotkę i bawcie się wesoło z innymi dziećmi

https://www.youtube.com/watch?v=NHEPtqPQ1kk



Czwartek 04.06. – ZABAWY Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA

Dzisiaj zaczniemy od zagadek słownych.  Zaznaczam, że niektóre będą trudne, ale rodzice podpowiedzą

 „Zgadnij, o kim mówię”.  np.:

1. Mieszkają w kraju, gdzie jest ciepło, mają sjestę i biorą udział w walkach z bykami. Mężczyźni czasem noszą sombrero, kobiety tańczą, grając na kastanietach (Hiszpanie)

2.Zamieszkują krainę zimna. Jeżdżą saniami ciągniętymi przez psy rasy haski. Noszą na sobie ciepłe ubrania zrobione z futra foki (Eskimosi (Inuici-trudne!)

3.Mają ciemną skórę. Tam, gdzie mieszkają, jest zawsze ciepło, rosną tam palmy, a na nich ananasy, banany (Afrykanie)

4.Tam, gdzie mieszkają, są niepowtarzalne budowle z kamienia – piramidy. Żyją tam też wielbłądy.(Egipcjanie)

5.Mieszkańcy tego kraju mają jasną cerę. Mieszkają tam, gdzie są cztery pory roku, na północy jest morze, a na południu góry (Polacy).

Proponuję kilka gier i zabaw z różnych stron świata


“Tik-tak” (zabawa ze Szkocji) Dziecko i rodzic stoją naprzeciwko siebie, w odległości około trzech metrów. W tym samym momencie zaczynają zbliżać się do siebie, stawiając jedną stopę przed drugą. Wygrywa ta osoba, której uda się w końcu postawić stopę na stopie drugiej osoby.
“Ram-ram-rip” (zabawa z Malezji)
Rodzic  trzyma dłoń wewnętrzną stroną do góry. Pozostałe osoby przykładają prawy palec wskazujący do jego dłoni i mówią jednocześnie “ram-ram-rip” Przy ostatniej sylabie prowadzący zamyka dłoń i próbuje schwytać jeden palec. Osoba, której palec został schwytany jest prowadzącym w następnej rundzie.
“Zik,zak,zuk” (zabawa z Hiszpanii)
Dzieci i rodzice stoją w kole i ustawiają prawą stopę tak, żeby czubki butów dotykały siebie. Wszyscy mówią jednocześnie: “jeden, dwa, trzy ,zik, zak, zuk, jeden, dwa, trzy.” każde dziecko decyduje, czy zostawi prawa stopę w kole, czy chce ją wycofać. W dalszej części zabawy biorą udział te osoby, których było mniej, pozostali odpadają z gry. Ostatnia osoba, która zostanie wygrywa.

– „Letnie zabawy” – tworzenie gry planszowej. N. proponuje dzieciom stworzenie gry planszowej. Kieruje pracą dzieci, wyznaczając im kolejne zadania. Na dużym arkuszu papieru dzieci rysują mazakami okrągłe pola, jedno za drugim, tworząc długiego węża z kół. Pierwsze koło oznaczają, naklejając na nim napis START, ostatnie pole – naklejając napis META. N. pyta dzieci, jak można bawić się latem na dworze? Zapisuje wypowiedzi dzieci hasłowo na małych kolorowych kółkach z papieru, dzieci ilustrują te hasła, wykonując do nich rysunki. (np. jeśli dzieci podadzą zdanie: Można bawić się w piaskownicy, oznaczenie na kółku będzie się składało z napisu piaskownica i odpowiedniego rysunku). Niektóre pola na planszy dzieci zamalowują na te same kolory, co kolor kółek. N. prosi również, by dzieci wybrały trzy pola na planszy i narysowały w nich słońce oraz trzy pola, w których namalują deszcz. Od pola ze słońcem N. prowadzi strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka dalej. Przy strzałce dzieci rysują latawiec. Od pola z deszczem N. rysuje strzałkę do pola usytuowanego trzy oczka bliżej. Przy tej strzałce dzieci rysują parasol. N. ustala wspólnie z dziećmi zasady gry, zapisując je na kartce: • w grę może grać nieograniczona liczba osób; • każdy gracz musi mieć swój pionek; • grę rozpoczyna się od pola z napisem START; • wygrywa ta osoba, która pierwsza dotrze na pole z napisem META; • do gry używa się tradycyjnej kostki, można się przesunąć o tyle oczek. ile wypadnie na kostce; • trafiając na kolorowe pole, należy odnaleźć koło o takim samym kolorze jak pole, następnie odczytać napis/symbol mówiący o tym, jak można się bawić latem, i pokazać tę czynność; właściwe wykonanie zadania pozwala przesunąć się o jedno pole do przodu; • wejście na pole ze słońcem oznacza możliwość przesunięcia się o jedno pole do przodu zgodnie ze strzałką – Jest piękna pogoda, puszczałeś latawiec i, łapiąc jego koniec, pofrunąłeś do przodu. Gratulacje! • wejście na pole z deszczem oznacza konieczność cofnięcia się na wcześniejsze pole zgodnie ze strzałką – Pada deszcz, nadeszła letnia burza, a ty nie masz parasola. Musisz po niego wrócić, cofnąć się o trzy pola do tyłu. Nie martw się, kiedyś wyjdzie słońce.

Dla chętnych: wykonanie pracy plastyczno – technicznej –“Afrykańska maska” – http://miedzykulturowa.org.pl/dladzieci/maski-afrykanskie/

 


ŚRODA – 03.06. – DZIECI NA ŚWIECIE

„ Czy wy wiecie, czy wy wiecie jakie dzieci są na świeci” –jeżeli chcecie się dowiedzieć  zobaczcie film: https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0 ,

 a teraz się przywitajmy („Międzynarodowa przywitanka”)  w różnych językach. Pobudzanie u dzieci ciekawości świata, dostępne w linku:  https://www.youtube.com/watch?v=ClUEhHlBEMY

Oglądanie ilustracji przedstawiających dzieci z różnych stron świata,  wypowiadanie się dziecka na temat ich wyglądu .