Przedszkole nr 3 w Brwinowie

KONTRAST
A
A
A
A
CZCIONKA
A
A+
A++

KRASNOLUDKI

KONTAKT
NAUCZYCIELKI:
Katarzyna Gawrońska
Anna Spinek
POMOC:
Aleksandra Olszewska
Tydzień 35

Piesek – zabawy dźwiękonaśladowcze z wierszykami E. Szwajkowskiej. Rodzic czyta bądź recytuje wiersz ze szczególnym uwzględnieniem słów dźwiękonaśladowczych – dzieci je powtarzają.

Piesek

Elżbieta Szwajkowska

Warczy piesek wrrrrr!

Brzmi to strasznie – brrrr!

Niech już tak nie warczy,

warczenia wy

star

czy

Psy skowyczą, ujadają,

wyją, skomlą lub szczekają.

Gdy są psy zadowolone,

każdy macha swym ogonem.


Zabawy z Tupem” – ćwiczenia słuchowe. Rodzic mówi znane dzieciom wyliczanki, dzieląc wyrazy na sylaby. Dzieci powtarzają je, naśladując rodzica.


Duży pies – mały pies” – zabawa ruchowa. Dzieci swobodnie poruszają się przy znanej piosence. Na przerwę w muzyce zatrzymują się i czekają na hasło rodzica. Jeśli usłyszą: Duże psy! przysiadają na dywanie i naśladują niskie, grube: Hau, hau. Jeśli usłyszą: Małe pieski! – wspinają się na palce, machają „łapkami” i wydają wysoki, piskliwy dźwięk: Hau, hau!.


Psy małe i duże” – praca z obrazkiem. Rodzic przygotowuje książki, albumy o psach – razem z dziećmi ogląda je, rozmawia o wyglądzie, o wielkości, o przeznaczeniu psów.


,,Przyjaciel pies” – praca plastyczna. Pies do złożenia wg wzoru z figur geometrycznych – badanie kształtu, nazywanie figur. Rodzic układa z figur psa, potem prosi dzieci, by ze swoich figur zrobiły to samo. Duży okrąg posłuży za głowę psa, małe koła – to uszy, trójkąty będą nogami zwierzęcia i ogonem. Na podobnej zasadzie mogą powstać inne stwory i przedmioty.


Cicho – głośno” – wszyscy razem śpiewają cichutko pierwszą zwrotkę ulubionej piosenki, zaś drugą bardzo głośno, trzecią – znów cicho.


Kotki piją mleczko” – zabawa na czworakach. Dzieci-kociątka klęczą obok swoich misek – np.: kółka gimnastyczne. Nachylają się nad nimi i naśladują picie mleka językiem z miski. Na hasło: Kotki na spacer! chodzą na czworakach pomiędzy miskami. Na hasło: Kotki piją mleko! – wracają do swoich kółek i dalej naśladują picie mleka.


Moje ulubione zwierzaki” – zabawa słownikowa – rozmowa dotycząca ulubieńców dzieci. Rodzic może wcześniej przygotować obrazki przedstawiające różne zwierzęta domowe. Dzieci opowiadają o swoich zwierzętach, opi­sują ich wygląd. Mówią, jak zajmują się swoimi zwierzakami. Rodzic pyta dzieci, które nie mają zwierzątek w do­mach, czy chciałyby mieć?


Domowe zwierzątko”


Po wysłuchaniu utworurodzic. zadaje pytania dotyczące treści: Jakie zwierzątka miały dzieci w opowiadaniu?; Kto został zwierzątkiem Tupa?; Co to znaczy dbać o swoje zwierzątka?; Jak należy zajmować się swoimi zwierzątka­mi?; Jak wy zajmujecie się swoimi zwierzątkami? Potem rodzic prosi, by dzieci powiedziały, jakie zwierzęta przed­stawione są na obrazkach w Księdze zwierząt. Prosi, by je nazwały.


Zwierzątka do domku” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje sylwety zwierząt: kot, pies, chomik, papuga, rybki oraz sylwety lub obrazki przedstawiające: posłanie kota, budę dla psa, klatkę dla chomika, klatkę dla papugi, akwarium dla rybek. Zadaniem dzieci jest dopasowanie domku do zwierzęcia, podanie nazw zwierząt i powiedzenie, jak należy dbać o dane zwierzę.


Chomik”


Czym jest zabawa?

Zabawa jest naturalną formą aktywności dziecka, najczęściej wykorzystywaną w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, jednakże zabawa w odpowiedniej formie może być wykorzystana także w pracy z dziećmi starszymi, młodzieżą oraz dorosłymi. Zabawa jest działalnością wykonywaną przede wszystkim dla przyjemności, ma dostarczać uczestnikom zadowolenia, pozytywnych przeżyć i emocji. Musi być atrakcyjna i dobrowolna.

FUNKCJE ZABAWY:
Wychowawcza
Kompensacyjna
Autorealizacyjna
Terapeutyczna
Relaksacyjna
Edukacyjna (kształcąca)
Przygotowawcza

CIEKAWE ZABAWY SENSORYCZNE:
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/04/zabawy-dla-dzieci-w-przedszkolu/


Tydzień 34

"Płynie rzeczka" – zabawy paluszkowe do wiersza M. Barańskiej.


 

„Zabawy z Tupem” – ćwiczenia słuchowe. Dobieranie w pary wyrazów zaczynających się taką samą sylabą. Rodzic podaje wiele wyrazów. Kiedy dzieci usłyszą wyraz, który zaczyna się tak samo, jak słowo mama – klaszczą w ręce. Przykłady wyrazów: mama, maki, maliny, Marzena, Mateusz, mapa, mata, Maja.

Poranne zabawy ruchowe nr 18.

– ,,Majowy deszczyk”. Dzieci biegają swobodnie po całym pokoju. Na hasło rodzica: pada deszczyk! kucają i zakrywają głowę – chowają się przed deszczem.

– ,,Kot i myszki”. Dzieci to myszki, rodzic to kot. Dzieci chodzą na czworakach. Na hasło: Idzie kot! kulą się i nie ruszają. Kot chodzi po sali i szuka myszki, która się poruszyła. 

 –,,Króliczki”. Dzieci robią przysiad podparty. Na sygnał rodzica skaczą i udają króliki.


Serduszko – praca z wierszem B. Formy.

Duże, czerwone serduszko

gorąco świecące słoneczko.

Od dziecka twego ukochanego

to prezent dla ciebie mateczko.

Olbrzymie bukiety kwiatów

niosą dziś wszystkie dzieci.

Wietrzyk nucący piosenkę dla mamy

po niebie przed siebie w dal leci.

Po wysłuchaniu utworu, rodzic zadaje pytania: Dla kogo było czerwone serduszko z wiersza?; Dlaczego dzieci w wierszu dają swoim mama kwiaty?; Jaka to okazja?; Kto kocha swoje dzieci najmocniej na świecie?; Jaki wy możecie zrobić prezent swojej mamie z okazji jej święta?

 
„Kim jest moja mama?” – zabawa słownikowa. Rodzic prosi dzieci, aby opowiedziały o swoich mamach – co robią, kim są z zawodu, jak spędzają czas ze swoimi dziećmi.


 „Moja mama” – praca plastyczna – dorysowywanie szczegółów do sylwetki kobiecej.


„Zabawy z Tupem” – ćwiczenia słuchowe. Dobieranie w pary wyrazów zaczynających się taką samą sylabą, jak słowo tata. Rodzic podaje wiele wyrazów. Kiedy dzieci usłyszą wyraz, który zaczyna się tak samo, jak wyraz tata– klaszczą w ręce. Przykłady wyrazów: tata, tama, tapeta, talizman, talar.


"Mój tato" – słuchanie wiersza B. Formy.

Chodzimy z tatą na długie spacery,

mamy wspaniale dwa górskie rowery.

Po parku na nich często jeździmy

i nigdy razem się nie nudzimy.

Gdy mroźna zima nagle przybywa

i ciepłym szalem wszystko okrywa,

bierzemy narty i śnieżne szlaki

wciąż przemierzamy jak szybkie ptaki.

Często chodzimy razem do kina,

lubimy obaj, gdy dzień się zaczyna.

Takiego mieć tatę to wielkie szczęście –

życzeń mu składam dziś jak najwięcej.

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Co robiły dzieci z tatą w wierszu?; Jak spędzały czaswolny?; Dlaczego dzieci w wierszu składają życzenia swojemu tacie?; Jaka to okazja?; Jaki wy możecie zrobićprezent swojemu tacie z okazji jego święta?

„Kim jest mój tata?” – zabawa słownikowa. rodzic prosi dzieci, aby opowiedziały o swoich tatusiach, co robią, kim są z zawodu, jak spędzają czas ze swoimi dziećmi.

„Mój tata” – praca plastyczna – dorysowywanie szczegółów do sylwetki męskiej.

„Wiosenne porządki z tatą” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dzieci stają w luźnej gromadzie. Rodzic opowiada, jakie czynności można wykonać wspólnie z tatą podczas wiosennego sprzątania, np. odkurzanie, zamiatanie, trzepanie dywanów itp. Dzieci starają się naśladować czynności wymieniane przez rodzica.


Tydzień 33

Motyl – zabawy paluszkowe z wierszem M. Barańskiej


 

„Wiosenne kwiaty – bez” – zabawa plastyczna – kolorowanie wg wzoru. Rodzic rozdaje dzieciom konturowe obrazki bzu. Pokazuje im bez. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie obrazków.

Propozycje wykonania pracy:

„Co to za odgłosy?” – ćwiczenia słuchowe. Rodzic przygotowuje obrazki zwierząt (odpowiednio do odgłosów). Odgadywanie odgłosów zwierząt mieszkających na łące, dopasowywanie ich do obrazka.

„Kwiaty i słonko” – muzyka od dolnych do górnych rejestrów. Dzieci-kwiaty wspinają się stopniowo do góry – wolno (przy rejestrach wysokich); opadają – kwiaty się zwijają – przy dźwiękach niskich.

 Pierwszy motylek – praca z wierszem W. Broniewskiego

Pierwszy motylek

Władysław Broniewski

Pierwszy motylek wzleciał nad łąkę,

W locie radośnie witał się z słonkiem,

W górze zabłądził w chmurkę i w mgiełkę,

Sfrunął, trzepocząc białym skrzydełkiem.

A gdy już dosyć miał tej gonitwy,

Pytał się kwiatów, kiedy rozkwitły.

Pytał się dzieci, kiedy podrosły.

Tak mu upłynął pierwszy dzień wiosny.

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: O kim była mowa w wierszu?; Co robił pierwszy wiosenny motylek?; Jak wyglądają motyle?; Co one robią zimą? Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające piękne kolorowe motyle i opowiada o ich zwyczajach, życiu, krótko o cyklu rozwojowym. 

Cykl rozwoju motyla do POBRANIA

„Motyl” – wykonanie zadania. Malowanie połowy skrzydła motyla farbami, składanie go na pół – odbijanie farby. 

„Biedronka” – praca plastyczna. Rodzic przygotowuje materiały i przybory: czerwony papierowy talerzyk, wycięte z czarnego, czerwonego, białego papieru gotowe elementy do przyklejenia, klej. Praca – wg wzoru z zachowaniem kolejnych etapów.
– Na środku czerwonego talerzyka przyklejamy pasek czarnego papieru;
– Przyklejamy czarną głowę biedronki;
– Przyklejamy na głowie
– oczy, usta;
– Przyklejamy na skrzydełkach kropki – po tyle samo na każdym skrzydle;
– Od spodu talerzyka przyklejamy nóżki. 



Tydzień 32

"Niejadek" – zabawy usprawniające narządy mowy dziecka wg G. Wasilewicz 

 „Ulubione wiersze” – ćwiczenia w uważnym słuchaniu utworów z literatury dziecięcej, np. J. Tuwim, J. Brzechwa i inni autorzy. 

Poranne zabawy ruchowe nr 17:
,,Bocian na łące”. Dzieci biegają swobodnie po pokoju/placu. Na sygnał gwizdka przyjmują pozycję bociana – stają na jednej nodze, drugą nogę mają zgiętą w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Stoją w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczynają biegać.
 ,,Żabki na łące”. Dzieco  naśladuje skoki żab. Na sygnał gwizdka siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze po sali. 
 ,,Biedronki” – dzieci chodzą na czworakach po całej sali – udają biedronki. Na sygnał rodzica kładą się na plecach – machają rękoma i nogami.

„Różne książki” – prezentacja różnego rodzaju książek – dla dzieci, dla dorosłych, albumów, podręczników, e-booków itp. Dzieci oglądają wszystkie te książki, a następnie rodzic zadaje pytania: Dla kogo przeznaczone są te książki?; Jak wyglądają te wszystkie książki?; Czym one się różnią?; Dlaczego należy czytać książki? 

„Duże – małe” – zabawa dydaktyczna. Rodzic gromadzi książki w dwóch skrajnych rozmiarach – duże i małe – każdych przynajmniej po cztery sztuki. Przygotowane ma również dwie półki na jednej przyklejone jest małe kółeczko, a na drugiej duże.Rodzic. prosi, aby dzieci posegregowały książki i położyły na właściwej półce. Później przeliczają książki na każdej półce.

 „Z jakiej bajki?” – zabawa dydaktyczna. Rodzic ma przygotowane sylwety postaci, pochodzące z różnych bajek znanych dzieciom. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, z jakiej bajki pochodzi dana postać.

"Księgarnia" – praca z wierszem B. Formy. 
Stanęłam z mamą przed dużą wystawą,
Spojrzałam na książkę z okładką ciekawą.
Na niej królewna i zła czarownica.
Jakie piękne książki! Mama się zachwyca.
Po chwili w księgarni stanęłyśmy obie,
książki stoją na półkach, którą wybrać sobie.
W przepiękne barwy, starannie ubrane,
tytuły na nich wydrukowane.
Sprzedawca chętnie swych rad nam udziela,
ta może dla brata, ta dla przyjaciela.
W każdej wiedza ukryta o zwierzętach,
roślinach coś o naszej planecie, piłkarskich drużynach.

Po wysłuchaniu utworu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Gdzie można kupić książki?; Jak nazywa się takie miejsce, gdzie można kupić tylko książki lub gazety?; Kto z was ma w domu swoje własne książki?; Komu rodzice czytają książki?; Dlaczego należy czytać książki?; Jakie książki najbardziej lubicie?

„Tańczący woreczek” – ćwiczenie rytmiczno-zręcznościowe. Akompaniament zaprasza dzieci do biegu. Gdy pojawi się muzyka wolna – zatrzymują się i przekładają woreczek najpierw pod lewą nogą, a potem – pod prawą.

„Grube – cienkie” – zabawa dydaktyczna. Rodzic gromadzi książki grube i cienkie – każdych przynajmniej po cztery sztuki. Przygotowane ma również dwie półki. Na jednej przyklejony jest prostokąt o rozmiarze 1x3cm, a na drugiej kwadrat o wymiarze 3x3cm. Rodzic  prosi, aby dzieci posegregowały książki i położyły je na właściwej półce. Później przeliczają książki na każdej półce. N. operuje pojęciami: gruby, cienki.

„Jaki ma kształt moja książka?” – zabaw badawcza. Dzieci wodzą palcami po brzegach książki. Starają się na kartce narysować taki sam kształt. Potem wodzą palcem po brzegach kartki. Rodzic uświadamia dzieciom, że zarówno książka, jak i kartka ma kształt prostokąta.

„Moja ulubiona książka” – praca plastyczna – projektowanie i rysowanie okładki do swojej ulubionej książki


Tydzień 31

"Janek wspina się po linie"

"Legenda o złotej kaczce"

Po wysłuchaniu rodzic zadaje pytania dotyczące treści: Jak miał na imię chłopiec, który spotkał Złotą Kaczkę?; Gdzie mieszkała Złota Kaczka?; Jaką drogę pokonał Kasperek zanim doszedł do Złotej Kaczki?; Jaki warunek postawiła ona Kasperkowi?; Czy chłopiec faktycznie nie podzielił się z nikim złotem?; Co się stało ze złotem, gdy Kasperek podzielił się z sierotą? 

"Złota kaczka"